Yazarlar |
Esra Altıntaş
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Doç. Dr. Şükrü İLGÜN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretmenlerinin geometride yer alan yükseklik ve diklik merkezi kavramlarına ilişkin bilgilerini yoklamak suretiyle sahip oldukları kavram yanılgılarını ortaya koymaktır. Ortaokul geometri dersi kazanımları içerisinde yer alan kavramları yaşadıkları kavram yanılgılarının ortaya konması, öğrencilerin de kavram yanılgıları yaşaması olasılığının ortadan kaldırılması bakımından önemlidir. Nitel araştırma modellerinden durum çalışması ve nitel veri analizi yaklaşımlarından içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ve Kars illerinde kamuda çalışan 30 ortaokul matematik öğretmeni oluşurmaktadır. Geometriye yönelik olarak 2 açık uçlu sorudan oluşan bir teşhis testi kullanılmıştır. Ortaokul matematik öğretmenlerinin geniş açılı bir üçgenin diklik merkezini ve bir dik üçgenin yüksekliklerini çizmeleri istenmiştir. Öğretmenlerin sorulara verdikleri cevaplar analiz edilerek ilgili sorularda öğretmenlerin düştükleri kavram yanılgıları kategorilere ayrılarak yüzde ve frekans değerleri verilerek sunulmuştur. Ortaya çıkan kavram yanılgıları öğretmenlerin sorulara verdikleri cevaplar yoluyla örneklendirilmiştir. Ayrıca soruları cevaplamakta zorluk yaşadığını belirten öğretmenlere zorlanmalarının sebepleri sorularak bu konudaki görüşleri alınmıştır. Öğretmenlerin, "Geniş açılı üçgenin nasıl çizildiğinin yanlış yapılandırılması, "Dar açılı üçgende yükseklik çiziminin geniş açılı üçgene uygulanması", "Üçgende yüksekliğin nasıl çizildiğinin yanlış yapılandırılması", "Hangi yüksekliğin hangi tabana ait olduğunun yanlış yapılandırılması", "Üçgenin ağırlık merkezi ile yükseklik merkezi kavramlarının ayırt edilememesi", "Dik kenarların yüksekliği ifade edebileceğinin düşünülmemesi", "Dik açılı köşeden yükseklik çizilebileceğinin fark edilmemesi", "Öklid bağıntısını yükseklikle ilişkilendirmek" şeklindeki kavram yanılgılarına düştükleri sonucuna ulaşılmıştır |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Turkısh Studies |
Dergi ISSN | 1308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | MLA, ULAKBİM |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 12-2017 |