Yazarlar (2) |
![]() Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
![]() Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Tarihsel seyri içinde içerdiği mesajların çeşitliliği, metodik çözümlenişi, imgeler, göstergeler, değerler açısından birçok farklı söylemsel biçime evirilen masal, bu çalışmada, egemen ahlaksal düzenin bireylere alttan alta telkin ettiği "söz dinleme", "itaat etme", "yoldan/baştan çıkmama", "hata yapmama", vb. normatif değerleri, aracı edildikleri ıslah edici işlevler bağlamında irdelenmektedir. Kırmızı Başlıklı Kız isimli masal, temsil ettiği pek çok motifle birlikte, en çok da söz dinlememenin, yoldan/baştan çıkarıcı yönüne işaret etmektedir. Deyim yerindeyse, "yoldan çıkma, büyük sözü dinlememenin yol açtığı ağır bir felakettir" gizli telkininin somutlaşmış hali olan masal, yaderkliğe dayalı toplulukçu yaşama düzeninin bağımlılığı öneren dinamiklerinden, özerkliğe dayalı bireysel tercihlerin geçerli ve üstün olduğu düzene geçişte, bireyi bekleyen tehlikeler üzerine düşünmemizi gerekli kılmaktadır. Bu bağlamda masalda çocuk-yetişkin ilişkisi temelinde birey-toplum etkileşiminin "kapsamayıcı" olduğu kadar "dışlayıcı" da olabilen pedagojik boyutları(hizaya getirme ve bu çabanın boşa çıktığı durumlarda had/hudut bildirme, vb.) üzerine eleştirel bir sorgulama amaçlanmaktadır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal Of History School |
Dergi ISSN | 1308-5298 |
Dergi Tarandığı Indeksler | SOBIAD, Scientific Indexing Services, DRJI, ESJI, OAJI, asos |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2016 |
Cilt No | 9 |
Sayfalar | 605 / 621 |
Doi Numarası | 10.14225/Joh1020 |
Makale Linki | http://www.johschool.com/DergiTamDetay.aspx?ID=1020 |