Yazarlar (1) |
![]() Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Marka kavramı Sanayi Devrimi'nin etkisiyle XIX. yüzyıldan itibaren küresel boyutta önemli bir gelişim sağlayarak iktisadi hayatın vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Markalaşmanın artması hukuki düzenlemeleri beraberinde getirmiştir. Avrupa devletlerinin birçoğu, ulusal marka himaye kanunlarını kabul ederken, markanın uluslararası himayesini kapsayan anlaşmaların da hazırlanmasında öncülük etmişlerdir. Osmanlı Devleti de Avrupa'da cereyan eden bu gelişimleri takip ederek, uygulama sahasına koymuştur. Bu süreç, öncelikle Osmanlı esnafının, Sanayi Devrimi sonucu seri üretime geçen Avrupalı üreticilere karşı korunması kapsamında ele alınırken 1871 yılına geldiğimizde ilk Osmanlı marka kanunu olan Alamet-i Farika Nizamnamesinin ortaya çıkmasıyla sonuçlanmıştır. 1888 yılında yapılan değişikliklerle iyileştirilen Nizamname, Osmanlı Devleti'nin marka hukukunun temel dayanağını oluştururken, Türkiye Cumhuriyeti'ne de aktarılan önemli bir miras olmuştur. Çalışmamızda, Osmanlı marka hukukunun gelişim süreci ortaya konulmaya çalışılırken, düzenlemelerin uygulama sahasına yansımaları ele alınacaktır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Türkiye Barolar Birliği Dergisi |
Dergi ISSN | 1304-2408 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 09-2016 |
Sayı | 126 |
Sayfalar | 363 / 392 |
Makale Linki | http://tbbdergisi.barobirlik.org.tr/m2016-126-1607 |