img
The Opinions of Male Pre-school Teacher Candidates on their Occupational Preferences: An Analysis in the Context of Gender   
Yazarlar
Özlem Haskan Avcı
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye
Arş. Gör. Tolga ZENCİR Arş. Gör. Tolga ZENCİR
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Alper Karababa
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Türkiye
Faruk Bozdağ
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Türkiye
Seray Betül Çetin
Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, erkek okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki tercihlerini etkileyen koşullara ilişkin görüşlerini derinlemesine incelemektir. Bu amaçla, 2015-2016 öğretim yılında Türkiye'de Okul Öncesi Öğretmenliği lisans programlarında öğrenim gören 112 erkek öğrenciye demografik bilgileri ve açık uçlu soruları içeren bir anket uygulanmıştır. Açık uçlu sorularla öğretmen adaylarının; bu bölümü tercih etme nedenleri, bölüm tercih sürecinde karşılaştıkları güçlükler ve aldıkları destekler, gelecek kariyer planları ve bölümü tercih etmek isteyen adaylara önerilerine ilişkin görüşleri alınmıştır. Katılımcıların bu mesleği tercih etme nedenlerine ilişkin nitel analiz sonucunda, mesleğin sunduğu iş imkânları (n=57, %=34.13), çocuklarla çalışmaya ilgi duyma (n=51, %=30.54), öğretmenlik mesleğine ilgi duyma (n=21, %=12.57), YGS sonucuna uygun bir bölümü tercih etme (n=20, %=11.98), aile ve öğretmen yönlendirmesi (n=11, %=6.59 ve bilinçsiz tercih (n=7, %=4.19) temaları bulunmuştur. Katılımcılar bölüm tercihinde bulunurken, çevrelerinde kendilerini destekleyenlerin (n=61, %=41.50), engel olmak isteyenlerin (n=60, %=40.82) ve hiç bir müdahalede bulunmayanların (n=26, %=17.68) olduğu ortaya çıkmıştır. Katılımcıların kariyer planlarına ilişkin nitel analiz sonucunda, devlette öğretmen olma (n=62, %=37.35), özel sektörde öğretmen olma (n=5, %=3), yönetici olma (n=38, %=22.90), özel bir okul öncesi kurumu açma (n=28, %=16.87), akademik kariyer planlama (n=28, %=16.87) ve hedefi net olmayanlar (n=5, %=3) şeklinde temalar ortaya çıkmıştır. Katılımcıların bölümü tercih etmek isteyen adaylara önerilerine bakıldığında, ilgi ve yetenek doğrultusunda seçim yapılmasını önerenler (n=74, %=47.74), toplumsal cinsiyetten bağımsız düşünülmesini önerenler (n=62, %=40), erkeklerin bu bölümde öğrenim görmelerini önermeyenler (n=15, %=9.68) ve kararsız olanlar (n=4, %=2.58) olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular, benzer araştırmaların bulguları ile beraber toplumsal cinsiyet bağlamında tartışılmış ve bazı önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Journal of Education and Future
Dergi ISSN 2146-8249
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 01-2018
Sayı 13
Sayfalar 33 / 48
Makale Linki https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/419958
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1

Paylaş