img
Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Erkek Okul Öncesi Öğretmen Adayları: Algıladıkları Güçlükler ve Gelecek Kaygıları   
Yazarlar
Özlem Haskan Avcı
Hacettepe Üniversitesi, Türkiye
Alper Karababa
Türkiye
Arş. Gör. Tolga ZENCİR Arş. Gör. Tolga ZENCİR
Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenliği lisans programında öğrenim gören erkek öğretmen adaylarınınyaşadıkları ve mesleki yaşamlarında yaşayacaklarını düşündükleri zorluklara ilişkin görüşlerini toplumsal cinsiyetbağlamında incelemektir. Bu amaçla 2015-2016 ve 2016-2017 öğretim yılında Türkiye’de Okul Öncesi Öğretmenliğilisans programlarında öğrenim gören 137 erkek öğrenciye ulaşılmıştır. Hazırlanan yarı yapılandırılmış formaracılığıyla, katılımcıların demografik bilgileri ile bu bölümde öğrenim gören bir erkek olarak yaşadıkları zorluklarve meslek hayatlarında yaşayacaklarını düşündükleri zorluklar hakkında görüşleri alınmıştır. Katılımcıların, bubölümde öğrenim gören bir erkek olarak yaşadıkları zorluklara ilişkin içerik analizi sonucunda, sınıfta azınlıktaolmalarından kaynaklı kişisel ilişkiler ve iletişimle ilgili zorluk yaşadıkları, toplumun ve öğretim üyelerinin cinsiyeteyönelik tepkileri ile karşılaştıkları ve bir kısmının da herhangi bir zorluk yaşamadıklarını belirttikleri görülmüştür.Katılımcıların meslek yaşamlarında karşılaşacaklarını düşündükleri zorluklara ilişkin içerik analizi sonucunda,velilerin erkek okul öncesi öğretmenlerine karşı ön yargılı olacaklarına ilişkin, erkek okul öncesi öğretmenlerineyönelik toplumun önyargılı olacağına ilişkin, kişisel/mesleki yetersizlik yaşayabileceklerine ilişkin, eğitim sistemi ileilgili ve performans kaybına uğramayla ilgili endişe duydukları görülmüş; bazı katılımcıların herhangi bir sorunyaşayacaklarını düşünmedikleri ortaya çıkmıştır. Sonuçlar, benzer araştırmaların bulguları ile beraber toplumsalcinsiyet bağlamında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SCOPUS dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Hacettepe University Journal of Education
Dergi ISSN 1300-5340
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2019
Sayı 4
Sayfalar 1 / 15
Doi Numarası 10.16986/HUJE.2018046235
Makale Linki http://dx.doi.org/10.16986/huje.2018046235