img
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğretime Yönelik Akademik Çalışmaların Bibliyometrik Analizi (2000-2020)   
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Tolga SAKA Dr. Öğr. Üyesi Tolga SAKA
Türkiye
Doç. Dr. Tufan İNALTEKİN Doç. Dr. Tufan İNALTEKİN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışma, Web of Science (WoS) veri tabanında yer alan araştırma sorgulamaya dayalı öğretim (ASDÖ) yaklaşımına yönelik son yirmi yıldaki akademik çalışmaların bibliyometrik analizini yapmayı amaçla-maktadır. Bu amaçla WoS veri tabanında indekslenen 264 ASDÖ çalışması bibliyometrik özellikleri açısın-dan incelenmiş ve VOSviewer programı kullanılarak ağ haritası ortaya çıkarılmıştır. ASDÖ çalışmaları, atıf, bibliyografik eşleştirme, ortak atıf, ortak yazarlılık ve birlikte bulunma yapıları bakımından doküman-lar, kaynaklar, yazarlar, kurumlar ve ülkelere göre analiz edilmiştir. Sonuçlar, “inquiry based learning (sorgulamaya dayalı öğrenme)”, “motivation (motivasyon)” ve “science education (fen bilimleri eğitimi)” terimlerinin en çok kullanılan anahtar kelimeler olduğunu göstermiştir. ASDÖ’ye ilişkin en çok atıf alan çalışmanın “Spronken-Smith ve Walker (2010)”, en aktif kaynağın “International Journal of Science Education” ve atıf sayısı en yüksek kaynağın ise “Studies in Higher Education” olduğunu göstermiştir. Ayrıca çalışmaların çoğunlukla İngiltere ve ABD'de yayınlandığı da görülmüştür. Yine çalışmaların 2013 yılın-dan sonra Türkiye, Finlandiya ve Almanya’da yoğunluk kazandığı ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın, ASDÖ konusunda çalışacak yeni araştırmacılar için, alandaki eğilimleri belirlemek ve konuyla ilgili mevcut araştırmaları karşılaştırmak için bir rehber olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi
Dergi ISSN 2528-9527
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 08-2021
Cilt No 18
Sayı 40
Doi Numarası 10.26466/opus.865502
Makale Linki https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1523438
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 3
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğretime Yönelik Akademik Çalışmaların Bibliyometrik Analizi (2000-2020)

Paylaş