Yazarlar |
Hasret Aycan Birdal
Türkiye |
Doç. Dr. Tufan İNALTEKİN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının sosyobilimsel konulardaöğrenciyi anlama bilgilerinin gelişimine argümantasyona dayalı öğrenme uygulamalarınınetkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güzdöneminde bir devlet üniversitesinin fen bilimleri öğretmenliği programı 4. sınıfındaöğrenim gören toplam 60 (deney, n=30, kontrol, n=30) öğretmen adayı oluşturmuştur.Araştırma, nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yönteme dayalı olaraksürdürülmüş ve araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.Araştırmanın uygulama süreci haftada 2 ders saati olmak üzere 8 haftalık bir süreci içermektedir.Araştırma fen bilgisi öğretmenliği lisans derslerinden Özel Öğretim Yöntemleri-II dersinin uygulama saatlerinde yürütülmüştür. Bu ders saatlerinde deney grubundakiöğretmen adayları sosyobilimsel konularda öğrenciyi anlama bilgisine yönelik hazırlanmışargümantasyon senaryoları üzerinde çalışmışlardır. Kontrol grubundaki öğretmenadayları ise ders sunumları ve sınıf içi aktiviteler yoluyla sosyobilimsel konulara ilişkinbilgilerini yapılandırmışlardır. Araştırmanın verileri, “Sosyobilimsel Konularda ÖğrenciyiAnlama Yeterliliği Algısı (SBK-ÖAYA) Ölçeği", “Sosyobilimsel Konularda Öğrenciyi Anlama Bilgisi (SBK-ÖAB) Temsil Formu” ve “Yapılandırılmamış Görüşme Formu” iletoplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA testikullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir.Araştırmanın nicel analiz bulguları argümantasyona dayalı öğrenme uygulamalarınınfen bilimleri öğretmen adaylarının sosyobilimsel konularda öğrenciyi anlama bilgilerinigeliştirmede mevcut öğretim yaklaşımına göre daha etkili olduğunu göstermiştir. Deneygrubu öğretmen adaylarının nicel bulgularını desteklemek amacıyla elde edilen nitel bulgular,argümantasyona dayalı öğrenme uygulamalarının öğretmen adaylarının sosyobilimselkonulardaki öğrenciyi anlama bilgisi anlayışlarını olumlu yönde etkilediği ve buöğretmen mesleki bilgi alanına ilişkin farkındalık oluşturmalarına önemli katkılar sağladığınıgöstermiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | EKEV Akademi Dergisi |
Dergi ISSN | 2148-0710 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2019 |
Sayı | 80 |
Sayfalar | 263 / 301 |