img
Sosyo-Bilimsel Konularda Argümantasyona Dayalı Öğrenme Uygulamalarının Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Öğrenciyi Anlama Bilgilerinin Gelişimine Etkisi   
Yazarlar
Hasret Aycan Birdal
Türkiye
Doç. Dr. Tufan İNALTEKİN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının sosyobilimsel konulardaöğrenciyi anlama bilgilerinin gelişimine argümantasyona dayalı öğrenme uygulamalarınınetkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılı güzdöneminde bir devlet üniversitesinin fen bilimleri öğretmenliği programı 4. sınıfındaöğrenim gören toplam 60 (deney, n=30, kontrol, n=30) öğretmen adayı oluşturmuştur.Araştırma, nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yönteme dayalı olaraksürdürülmüş ve araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır.Araştırmanın uygulama süreci haftada 2 ders saati olmak üzere 8 haftalık bir süreci içermektedir.Araştırma fen bilgisi öğretmenliği lisans derslerinden Özel Öğretim Yöntemleri-II dersinin uygulama saatlerinde yürütülmüştür. Bu ders saatlerinde deney grubundakiöğretmen adayları sosyobilimsel konularda öğrenciyi anlama bilgisine yönelik hazırlanmışargümantasyon senaryoları üzerinde çalışmışlardır. Kontrol grubundaki öğretmenadayları ise ders sunumları ve sınıf içi aktiviteler yoluyla sosyobilimsel konulara ilişkinbilgilerini yapılandırmışlardır. Araştırmanın verileri, “Sosyobilimsel Konularda ÖğrenciyiAnlama Yeterliliği Algısı (SBK-ÖAYA) Ölçeği", “Sosyobilimsel Konularda Öğrenciyi Anlama Bilgisi (SBK-ÖAB) Temsil Formu” ve “Yapılandırılmamış Görüşme Formu” iletoplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri karışık ölçümler için iki faktörlü ANOVA testikullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler ise içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir.Araştırmanın nicel analiz bulguları argümantasyona dayalı öğrenme uygulamalarınınfen bilimleri öğretmen adaylarının sosyobilimsel konularda öğrenciyi anlama bilgilerinigeliştirmede mevcut öğretim yaklaşımına göre daha etkili olduğunu göstermiştir. Deneygrubu öğretmen adaylarının nicel bulgularını desteklemek amacıyla elde edilen nitel bulgular,argümantasyona dayalı öğrenme uygulamalarının öğretmen adaylarının sosyobilimselkonulardaki öğrenciyi anlama bilgisi anlayışlarını olumlu yönde etkilediği ve buöğretmen mesleki bilgi alanına ilişkin farkındalık oluşturmalarına önemli katkılar sağladığınıgöstermiştir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı EKEV Akademi Dergisi
Dergi ISSN 2148-0710
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2019
Sayı 80
Sayfalar 263 / 301
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1

Paylaş