img
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Öğrenciyi Anlama Öz - Yeterlilik Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması   
Yazarlar
Doç. Dr. Tufan İNALTEKİN Doç. Dr. Tufan İNALTEKİN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Mehpare Saka
Trakya Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri öğretmen adaylarının öğrenciyi anlama öz yeterliliklerinibelirlemek için bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma iki grup örneklem üzerindenyürütülmüştür. Birinci grup örneklem Türkiye’nin farklı bölgelerinden 11 üniversitenineğitim fakültesi fen bilimleri öğretmenliği programı 4. sınıfında öğrenim gören 502 (360’ıkadın, 142’si erkek), ikinci grup örneklem ise 8 üniversiteden 454 (289’u kadın, 165’i erkek)öğretmen adayından oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla açımlayıcıve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için Cronbach alfa iç tutarlılıkkatsayısı, Sperman Brown iki yarı test korelasyon katsayısı ve test-tekrar test korelasyonkatsayısı hesaplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda ölçeğin 35 maddeyesahip 5 faktörlü bir yapı sergilediği ve bu faktörlerin toplam varyansın % 58’ini açıkladığıtespit edilmiştir. Belirlenen bu beş faktörlü yapının model uyumunun değerlendirilmesi içinyapılan doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonucunda elde edilen uyum değerleri şöyledir:χ2/sd= 2.44, RMSEA= 0.06, NFI= 0.97, CFI= 0.98, IFI= 0.98, SRMR= 0.04, GFI= 0.85ve AGFI= 0.83’tür. FÖAY’ın güvenirlik hesaplamaları sonucu, Cronbach alfa iç tutarlılıkkatsayısının ölçeğin bütünü için .95, Sperman Brown iki yarı test korelasyon katsayısı .88ve test-tekrar test korelasyon katsayısı ise .86 olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar, fen bilimleriöğretmen adaylarının öğrenciyi anlamaya yönelik öz yeterliliklerini ölçemede, FÖAYÖ’nün35 madde ve 5 faktörden oluşan beşli derecelendirmeye sahip geçerli ve güvenilir bir ölçmearacı olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Eğitim Ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori Ve Uygulama
Dergi ISSN 1309-8659
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2019
Cilt No 10
Sayı 20
Sayfalar 84 / 129
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları

Paylaş