Yazarlar |
Nur Akcanca
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye |
Doç. Dr. Tuğba SÖMEN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bu araştırmanın amacı, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmenadaylarının öğretim sürecinde eğitsel oyun tasarlama ve uygulamaaşamalarındaki durumlarının ortaya çıkarılması ve bu tekniğine yönelikgörüşlerinin alınmasıdır. Bu amaç kapsamında araştırmanın deseniincelendiğinde, durum çalışmasına uygunluk gösterdiği belirlenmiştir.Çalışma grubunu, Türkiye’de bir devlet üniversitesinin eğitimfakültesinde 2017-2018 bahar yarıyılında okutulmakta olan öğretmenlikuygulaması dersini alan 9 fen bilgisi; 9 sosyal bilgiler olmak üzeretoplamda 18 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Adayların öğretimsürecinde eğitsel oyun tekniğini uygulamalarının gözlemlenebilmesi içinSömen ve Akcanca’nın (2018) geliştirmiş oldukları 31 maddelik ‘EğitselOyunları Değerlendirme Gözlem Formu’ ndan (EODGF) yararlanılmıştır.Bunun yanında adayların bu tekniğin uygulanmasına ilişkin görüşlerininbelirlenebilmesi için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Öğretim sürecinde eğitsel oyunların kullanımına ilişkin 6 saatlik verileneğitim sonrasında, belirlenen konu ve kazanım kapsamında adaylardaneğitsel oyun tasarlamaları istenmiştir. Her öğretmen adayının tasarladığıeğitsel oyunun gözlenmesi 2 uzman tarafından ayrı gözlem formlarıylayapılmıştır. 31 madde bulunan EODGF’nin her bir maddesi üçlüderecelendirme (gözlendi, kısmen gözlendi, gözlenmedi) kriteri iledeğerlendirilmiştir. Ayrıca uygulama sürecinin sonunda öğretmenadaylarının, yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla sürecintamamına ilişkin görüşleri alınmıştır. Görüşme formundan elde edilenverilerin açıklanması için açıklayıcı ve çıkarımsal kodlar kullanılmıştır.Elde edilen bulgular doğrultusunda Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgileröğretmen adaylarının eğitsel oyunu tasarlarken, daha çok eğitsel oyunu konu ile ilişkilendirmede ve etkin katılımı sağlayacak nitelikte oyuntasarlamada zorlandıkları belirlenmiştir. Adaylar tasarladıkları oyunlarıuygulama aşamalarında ise daha çok sınıf kontrolünü sağlama, materyalseçimi, oyunun kurallarını uygulama konusunda sorun yaşadıklarınıbelirtmişlerdir. Gözlem sonucunda elde edilen bulgulara göre, Fen Bilgisive Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel oyun tekniğininuygulanması aşamasında süreyi kullanma, oyunun özgün olması, sınıfkontrolünü sağlama ve öğrencilerin etkin katılımını sağlamaları gibinoktalarda yer yer yetersiz oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilensonuçlar ışığında öğretmen adaylarının yaşadıkları zorluk ve sorunları enaza indirgemek adına lisans eğitiminde eğitsel oyun tekniğininkullanımına yönelik teorik ders almaları ve edindikleri bilgileriöğretmenlik uygulaması gibi deneyim kazanmaya yönelik derslerdeuygulamaya dökebilmeleri konusunda desteklenmelerinin faydalıolabileceği düşünülmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of Turkish Studies |
Dergi ISSN | 1308-2140 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2018 |
Cilt No | 13 |
Sayı | 27 |
Sayfalar | 49 / 71 |
Doi Numarası | 10.7827/TurkishStudies.14506 |
Makale Linki | https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=makale_tr_ozet&makale_id=22284 |