img
Öğretmen Adaylarının Eğitsel Oyun Tasarlama ve Uygulama Durumları   
Yazarlar
Nur Akcanca
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye
Doç. Dr. Tuğba SÖMEN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırmanın amacı, Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmenadaylarının öğretim sürecinde eğitsel oyun tasarlama ve uygulamaaşamalarındaki durumlarının ortaya çıkarılması ve bu tekniğine yönelikgörüşlerinin alınmasıdır. Bu amaç kapsamında araştırmanın deseniincelendiğinde, durum çalışmasına uygunluk gösterdiği belirlenmiştir.Çalışma grubunu, Türkiye’de bir devlet üniversitesinin eğitimfakültesinde 2017-2018 bahar yarıyılında okutulmakta olan öğretmenlikuygulaması dersini alan 9 fen bilgisi; 9 sosyal bilgiler olmak üzeretoplamda 18 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Adayların öğretimsürecinde eğitsel oyun tekniğini uygulamalarının gözlemlenebilmesi içinSömen ve Akcanca’nın (2018) geliştirmiş oldukları 31 maddelik ‘EğitselOyunları Değerlendirme Gözlem Formu’ ndan (EODGF) yararlanılmıştır.Bunun yanında adayların bu tekniğin uygulanmasına ilişkin görüşlerininbelirlenebilmesi için yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Öğretim sürecinde eğitsel oyunların kullanımına ilişkin 6 saatlik verileneğitim sonrasında, belirlenen konu ve kazanım kapsamında adaylardaneğitsel oyun tasarlamaları istenmiştir. Her öğretmen adayının tasarladığıeğitsel oyunun gözlenmesi 2 uzman tarafından ayrı gözlem formlarıylayapılmıştır. 31 madde bulunan EODGF’nin her bir maddesi üçlüderecelendirme (gözlendi, kısmen gözlendi, gözlenmedi) kriteri iledeğerlendirilmiştir. Ayrıca uygulama sürecinin sonunda öğretmenadaylarının, yarı yapılandırılmış görüşme formları aracılığıyla sürecintamamına ilişkin görüşleri alınmıştır. Görüşme formundan elde edilenverilerin açıklanması için açıklayıcı ve çıkarımsal kodlar kullanılmıştır.Elde edilen bulgular doğrultusunda Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgileröğretmen adaylarının eğitsel oyunu tasarlarken, daha çok eğitsel oyunu konu ile ilişkilendirmede ve etkin katılımı sağlayacak nitelikte oyuntasarlamada zorlandıkları belirlenmiştir. Adaylar tasarladıkları oyunlarıuygulama aşamalarında ise daha çok sınıf kontrolünü sağlama, materyalseçimi, oyunun kurallarını uygulama konusunda sorun yaşadıklarınıbelirtmişlerdir. Gözlem sonucunda elde edilen bulgulara göre, Fen Bilgisive Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel oyun tekniğininuygulanması aşamasında süreyi kullanma, oyunun özgün olması, sınıfkontrolünü sağlama ve öğrencilerin etkin katılımını sağlamaları gibinoktalarda yer yer yetersiz oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilensonuçlar ışığında öğretmen adaylarının yaşadıkları zorluk ve sorunları enaza indirgemek adına lisans eğitiminde eğitsel oyun tekniğininkullanımına yönelik teorik ders almaları ve edindikleri bilgileriöğretmenlik uygulaması gibi deneyim kazanmaya yönelik derslerdeuygulamaya dökebilmeleri konusunda desteklenmelerinin faydalıolabileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Journal of Turkish Studies
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2018
Cilt No 13
Sayı 27
Sayfalar 49 / 71
Doi Numarası 10.7827/TurkishStudies.14506
Makale Linki https://turkishstudies.net/turkishstudies?mod=makale_tr_ozet&makale_id=22284
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 7
Öğretmen Adaylarının Eğitsel Oyun Tasarlama ve Uygulama Durumları

Paylaş