Yazarlar |
Yağmur KERSE
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Kurumsal itibar algısı müşteri davranışlarının şekillenmesinde etkili bir değişkendir. İtibar algısının olumlu olması sadakat, olumlu ağızdan ağıza pazarlama, düşük algılanan risk, bağlılık gibi olumlu çıktılar elde edilmesini sağlamaktadır. Pazarlama literatürde kurumsal itibar algısını etkileyen faktörlerin yeterince incelenmediği ve memnuniyet, güven, finansal güç, kurumsal sosyal sorumluluk gibi belli başlı faktörlere yoğunlaşıldığı görülmüştür. Bu çalışmada literatürdeki faktörlerden farklı olarak müşteri güçlendirmesinin kurumsal itibar algısı üzerindeki etkisine bakılmıştır. Müşteri güçlendirmesi pazarlamada rekabet yarışında önemli bir araç olarak değerlendirilmektedir. Bu araştırma kapsamında 343 tüketiciden anket tekniğiyle veriler toplanmıştır. Tüketicilerden en sık gittikleri giyim mağazasını düşünerek ankette yer alan ifadelere katılma derecelerini belirtmeleri istenmiştir. Elde edilen verilerin analizi için SPSS 18 ve AMOS 18 paket programları kullanılmıştır. Yapılan güvenilirlik analizinde müşteri güçlendirmesi ve kurumsal itibar ölçeklerinin güvenilir oldukları belirlenmiştir. Ölçeklere yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeklere ait uyum iyiliği değerlerinin referans değerlerini karşıladığı görülmüştür. Ölçeklerin AVE değerlerinin de referans değerleri sağladığı belirlenmiştir. Araştırmada veriler için normallik testi de yapılmıştır. Değişkenlerin çarpıklık ve basıklık değerleri referans alınan değerler arasında yer aldığı için verilerin normallik varsayımını karşıladığı gözlenmiştir. Daha sonra, değişkenler arası ilişkiye bakılmıştır. Değişkenler arası ilişkiler için Kısmi Korelasyon analizi tercih edilmiştir. Bu doğrultuda cinsiyet, yaş, eğitim ve gelir durumu değişkenleri kontrol altına alınarak korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Korelasyon analizi sonucunda müşteri güçlendirmesi ve kurumsal itibar arasında olumlu yönde bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Değişkenler arası ilişkinin tespitinden sonra araştırma hipotezinin testi için AMOS programıyla yol analizi yapılmıştır. Yapılan analizde araştırma modelinin uyum indekslerinin referanslar değerleri sağladığı görülmüştür. Bunun yanında müşteri güçlendirmesinin kurumsal itibar algısını pozitif yönde ve anlamlı düzeyde etkilediği saptanmıştır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Journal of the Human and Social Sciences Researchers |
Dergi ISSN | 2147-1185 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 09-2023 |
Cilt No | 12 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 2128 / 2141 |
Doi Numarası | 10.15869/itobiad.1322091 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.15869/itobiad.1322091 |