img
7. Sınıf Sosyal Bilgiler Çalışma Kitaplarının Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı Açısından İncelenmesi   
Yazarlar
Beytullah Kaya
Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye
Ersin Topçu
Kastamonu Üniversitesi, Türkiye
Prof. Dr. Yaşar KOP
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Yapılandırmacı yaklaşım öğrencilerin kendi bilgilerini yapılandırmalarına imkan verecek şekilde öğretimin organize edilmesidir. Yapılandırmacı yaklaşım bilginin öğrenilme sürecini pasif değil aktif bir süreç olarak kabul etmektedir. Yani, öğrenenler aktif katılım gerçekleştirdiği sürece bilgi öğrenilebilmektedir. Öğrencilerin eleştirel düşünme, problem çözme sosyal katılım ve benzeri becerilerinin geliştirilmesine imkân tanınması yapılandırmacı yaklaşımın temel ögeleri arasında yer almaktadır. Yapılandırmacı yaklaşımın ülkemizde uygulanmasıyla birlikte ders kitaplarının yeni yaklaşıma yönelik olarak hazırlanması sorunu ortaya çıkmıştır. Sosyal bilgiler dersine yönelik olarak hazırlanan ders kitapları ve çalışma kitapları yapılandırmacı yaklaşıma uygunluğu yeni programın başarılı bir şekilde uygulanması açısından önemlidir. Bu çalışmada, 7. sınıf sosyal bilgiler çalışma kitaplarının yapılandırmacı yaklaşıma uygunlu incelenmiştir. Araştırmada İstanbul, Kars ve Manisa'da Milli Eğitim Bakanlığına resmi ortaokullarda okutulan sosyal bilgiler çalışma kitapları incelenmiştir. Çalışma kitaplarındaki etkinliklerin, kazanım ve ders saatleriyle orantılı olup olmadığı irdelenmeye çalışılmıştır. Çalışma kitaplarında yer verilen etkinlikler yapılandırmacı yaklaşım açısından değerlendirilmiştir. Araştırma doküman incelemesi kullanılarak yapılmıştır. Veriler içerik analizi yöntemleriyle sunulmuştur. Çalışma sonucunda kitaplardaki etkinliklerin ünitelere göre eşit dağıtılmadığı ve etkinlik içeriklerinin önemli bir bölümünün yapılandırmacı yaklaşımdan ziyade geleneksel yaklaşıma uygun seçildiği görülmüştür. Bu bağlamda yeni hazırlanacak ders ve çalışma kitaplarında yapılandırmacı yaklaşıma uygunluğa dikkat edilmesi önerilebilir. Ayrıca sosyal bilgiler ders ve çalışma kitaplarının öğrencileri aktif kılabilecek eleştirel düşünme becerilerini, problem çözme becerilerini geliştirebilecek farklı türdeki etkinliklere yer vermesi önerilebilir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Turkish Studies - International Periodical for the Languages
Dergi ISSN 1308-2140
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 06-2014
Cilt No 9
Sayı 5
Sayfalar 1327 / 1340
Makale Linki http://www.turkishstudies.net/Defaultx.Aspx?ID=2
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 6

Paylaş