img
İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Tarihi Kavramlarının Kazandırılma Düzeyi   
Yazarlar
Prof. Dr. Yaşar KOP
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Ahmet Katılmış
Marmara Üniversitesi, Türkiye
Özet
Sosyal Bilgiler, sosyal bilimler kapsamına giren disiplinlerin verilerini kullanarak öğrencilere çeşitli bilgi, beceri, değer ve kavramları kazandırmayı amaç edinen ve büyük bir sorumluluk yüklenen öğretim programı olarak dikkatleri üzerine çekmektedir. Bu derste sosyal bilim disiplinlerine ait kavramların öğretilmesi, öğrencilere bu disiplinlere ait temel alt yapının kazandırılması açısından önemlidir. Sosyal Bilgiler dersi içerisinde yer alan ve temel kavramların verilmesi gereken sosyal bilimler disiplinlerinden biri de tarihtir. Bu disiplin sahasında profesyonel ve amatör olarak çalışma yapan araştırmacılar tarihteki olay ve olguları ifade edebilmek için kavramların gücünden faydalanmaktadırlar. Bu kavramlar araştırmacılara hem ifade ve anlatım kolaylığı sağlarken hem de tarih disiplinine ait bilginin inşa edilmesine katkı sağlamaktadırlar. Bundan dolayı 2005'de uygulanmaya başlanan ilköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda tavsiye edilen tarih disiplinine ait kavramların kazandırılma düzeyinin ne olduğunun araştırılması yapılan çalışmanın asıl problemini oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinde düzenlenmiştir. Veri toplama aracı olarak daaraştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Anketin hazırlanma sürecinde uzman görüşünden yararlanılmış ve uzman dönütleri doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Anket 2014-2015 eğitim öğretim yılı içerisinde İstanbul'da random usulü ile seçilen Kadıköy, Zeytinburnu ve Ümraniye ilçelerindekitoplam dört ilköğretimde/ortaokulda uygulanmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen veriler SPSS 15 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda ulaşılan bilgilere göre, ilköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı'nda yer alan tarihi kavramların kazandırılma düzeyi beklenenin/istenilenin oldukça altında kalmış ve bunlardan sadece dört tanesi % 50'nin üzerine çıkabilmiştir. Bundan ötürü; çeşitli değerlendirmelerde bulunulmuştur
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Dergi ISSN 1307-5500
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 05-2016
Sayı 17
Sayfalar 85 / 100
Doi Numarası 10.9775