Yazarlar |
Derya Şimşekli Bakırhan
Türkiye |
Yeliz AKKUŞ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Amaç: Bu çalışmada, KOAH hastalarına üç farklı yolla verilen inhaler eğitiminin öz-etkililiğe etkisi araştırıldı. Yöntemler: Çalışma Aralık 2017-Kasım 2018 tarihleri arasında bir devlet hastanesinden 120 hasta ile ön test son test düzeninde yarı deneysel olarak yürütüldü. Hastalar eğitim yöntemlerine göre üç gruba ayrıldı. Veriler hasta tanıtım formu, inhaler kullanım kontrol listesi ve KOAH öz-etkililik ölçeği ile toplandı. Birinci gruba gösterip yaptırma, ikinci gruba video izletilmesi ve üçüncü gruba örnek eğitim materyali ile eğitim verildi. Her eğitim seansı sonrasında katılımcıların inhaler kulla- nımı gözlendi. Bulgular: Eğitim öncesi ve sonrası gruplar arası KOAH Öz-etkililik ölçek toplam ve alt boyutları ortalamaları karşılaştırıldığında her üç grupta da eğitim sonrası öz-etkililik toplam puanı ve alt boyut ortalamasındaki artışın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır (P < ,05). Eğitim öncesi ve sonrası inhaler puan ortalamalarına bakıldığında en düşük puan ortalamasının ölçülü doz inhaler kullanıcılarına ait olduğu bulunmuştur (1.grup: 5,8 ± 1,6, 2.grup: 5,1 ± 1,1, 3.grup: 5,0 ± 1,1) Eğitim sonrasında ölçülü doz inhaler, aerolizer, handihaler ve discus kullanım basamaklarında anlamlı artış olmuştur (P < ,05). Sonuç: KOAH' lı bireylere üç farklı yolla verilen inhaler eğitiminin öz-etkililik ortalamalarını arttır- dığı ancak eğitim yolları arasında fark olmadığı saptanmıştır. |
Anahtar Kelimeler |
COPD | inhalers | self-efficacy |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | JOURNAL OF NURSOLOGY |
Dergi ISSN | 2822-2954 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2023 |
Cilt No | 26 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 9 / 17 |
Doi Numarası | 10.5152/JANHS.2023.221939 |
Makale Linki | http://dx.doi.org/10.5152/janhs.2023.221939 |