img
Sahne Sanatları Öğrencilerinin Yaratıcılık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları   
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre GÜMÜŞ Dr. Öğr. Üyesi Yunus Emre GÜMÜŞ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özlem Belkıs
Dokuz Eylül Üniversitesi, Türkiye
Özet
aratıcılık kavramı farklı disiplinlerin uygulama alanlarında kendine çeşitli
şekillerle yer bulsa da doğası gereği sanat eğitiminin merkezinde yer almaktadır.
Bir kavramın başka bir kavramla ifade edilmesi sürecini içeren metafor kullanımı
ise başlı başına yaratıcı bir yeniden üretim sürecidir. Bu nedenle bu araştırma,
sahne sanatları öğrencilerinin “yaratıcılık” kavramına ilişkin algılarını metaforlar
aracılığıyla belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda, araştırma kapsamında
öğrencilerden “Yaratıcılık...... gibidir. Çünkü..........” sorusunu doldurmaları
istendi. Nitel araştırma modeline sahip olan araştırmada fenomenolojik
tasarım kullanılmıştır. Araştırma Türkiye’deki Devlet ve vakıf üniversitelerinin
güzel sanatlar, konservatuar ve sanat-tasarım fakültelerinde lisans eğitimi
almakta olan 151 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler “yaratıcılık” için
74 metafor ürettiler ve bu metaforlar 3 başlık altında 11 kategori altında
toplandı. Metaforlar arasında en çok bahsedilen kavramlar özgürlük, okyanus
/ deniz, macera, rüya, ağaç / orman ve hamurdur. Metaforların ayrıştığı noktalar
literatürdeki gibi yaratıcılığa ilişkin farklı yaklaşımların olduğunu göstermektedir.
Metaforların ortaklaştığı noktalar da içsel yaratıcılık mitine işaret etmektedir.
Araştırma sonuçları, öğrencilerin yaratıcılık kavramına ilişkin olumlu algılara
sahip olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma sonucunda olumlu görüşleri
pekiştirmek ve olumsuz yargıları ortadan kaldırmak için eğitim programında
bazı değişiklikler yapılması gerektiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca araştırmanın
bulguları kavramsal olarak yaratıcılığın belirli sistemler dahilinde öğretilebilir,
belirli yöntemler kullanılarak geliştirilebilir olduğu düşüncesinden hareketle
oluşturulacak bir müfredata ihtiyaç duyulduğunu da düşündürmektedi
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Conservatorium / Konservatoryum
Dergi ISSN 2146-264X
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 12-2021
Sayı 2
Sayfalar 1 / 23
Doi Numarası 10.26650/CONS2021-963338
Makale Linki http://dx.doi.org/10.26650/cons2021-963338
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 1
Sahne Sanatları Öğrencilerinin Yaratıcılık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Paylaş