Yazarlar |
Dr. Öğr. Üyesi Zehra KIMIŞOĞLU
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
XIV. Perde gazeli terimi, müzik ve tiyatral yeteneğin bir aradasergilendiği karagöz oyununun mukaddime bölümündeki en dikkatedeğer unsur olarak öne çıkmaktadır. Türk gölge oyunu literatüründeperde gazelleri biçim ve içerik yönünden sınıflandırılarak eski-yeniperde gazelleri başlığı altında değerlendirilmiştir.Bu çalışmada, yeni perde gazelleri Cumhuriyet dönemi perdegazelleri adıyla ele alınmış ve bu şiirlerin doksan yılı aşkın süreçte geçirdiği biçimsel evreler incelenmiştir. Cumhuriyet sonrası karagözoyunu yazan oyun yazarları ve karagöz ustalarının kimler olduğu tespitedilerek şiirlerinde öne çıkan biçim özellikleri ve teknik kavramlardakideğişimler saptanmaya çalışılmıştır. Cumhuriyet’in ilk yıllarından başlayarak son dönemlere kadar yazılan perde gazellerinin nazım birimi,nazım şekli, vezin, kafiye, dil ve üslup gibi özellikleri çözümlenmiş veözellikle eski perde gazellerinde dikkati çeken ‘perde’, ‘şem’a’,’gölge’, ‘on iki bent’, ‘dört gûşe’ gibi kavramların Cumhuriyet dönemiperde gazellerindeki yapısal görünümleri incelenmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 2602-2788 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 06-2020 |
Sayı | 64 |
Sayfalar | 355 / 368 |
Makale Linki | dergi park |