Yazarlar |
Adem BALKAYA
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Âşıkların önemli misyonlarından biri içerisinde bulundukları toplumu moral değerler açısından iyi ve doğruya kanalize etmektir. Bu durum kendilerini mirasçıları saydıkları geleneğin âşıktan beklediği bir olgudur. Bu nedenle âşıklar ferdi heyecan ve lirizm yanında sosyal konularda da şiirler oluştururlar. Her konunun rahat işlenebildiği türler vardır. Özellikle eğitim, nasihat, telkin, din vb. konular divani türü içerisinde işlenir ve usta âşıklar divanilerini genelde bu konular etrafında oluştururlar. Türün icra bağlamı da bu konuların işlenmesi ve toplum tarafından kabul görmesine imkan hazırlar. 19. Yüzyılın en önemli temsilcilerinden biri olan Âşık Şenlik de divanilerinde moral değerleri ve onların karşıtlarını göstererek dinleyici için kimi telkinlerde bulunarak bir tür pedagoji eğitmenliği yapmıştır. Bu çalışmada Âşık Şenlik’in divanilerinde zıtlıklar üzerinden kurduğu dikotomi ile topluma sunulan moral değerler üzerinde durulacak ve bu yolla bir âşığın toplumsal misyonlarına dikkat çekilecektir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
Dergi ISSN | 1307-5500 |
Dergi Tarandığı Indeksler | ULAKBİM |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 05-2013 |
Cilt No | 13 |
Sayı | 11 |
Sayfalar | 3 / 14 |