img
Understanding the effects of fear of contracting Covid-19 on customer behavior and psychology from an online shopping perspective   
Yazarlar
Dr. Öğr. Üyesi Çağlar SAMSA
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Psikolojik tepki teorisi temelinde dizayn edilen çalışma, Covid-19 döneminde müşterilerin online alışveriş deneyimlerindeki artışın sebeplerini ve sonuçlarını müşteri temelli bir bakış açısıyla incelemiştir. Covid-19 korkusunun online alışverişteki artışın bir sebebi olduğu fikriyle oluşturulan modelde Covid-19’ a yakalanma korkusunun online alışverişe güven üzerindeki etkisi incelenmiştir. Ayrıca Covid-19 sürecinde online alışverişe güvenin ise online alışveriş deneyim değeri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Yine müşterilerin online alışveriş davranışlarındaki artış dikkate alınarak online alışveriş deneyim değerinin online alışveriş bağımlılığı üzerindeki etkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. PLS-SEM algoritması kullanılarak 231 katılımcıya (türev örneklemesi aracılığıyla 5000 katılımcıya çıkarılmıştır) kolayda örneklem yöntemiyle anket formu uygulanmış ve toplanan verileri yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada Covid-19 korkusunun online alışverişe güveni arttırdığı, online alışverişe güvenin ise müşterilerin değer algılarını (hedonik ve faydacı) etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada göze çarpan bir diğer önemli sonuç ise müşterilerin online alışveriş değer algılarından hedonik değerin müşterilerin online alışveriş bağımlılığının tüm boyutlarını etkilediği ancak faydacı değer algılarının online alışveriş bağımlılığının boyutları üzerinde herhangi bir etkisinin olmadığıdır.
Anahtar Kelimeler
Covid-19 Korkusu,Online Alışverişe Güven,Deneyim Değeri,Hedonik Değer,Faydacı Değer,PLS-SEM
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi
Dergi ISSN 1309-243X
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 01-2023
Cilt No 16
Sayı 1
Sayfalar 37 / 60
Doi Numarası 10.15659/ppad.16.1.
Makale Linki https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2502036