Yazarlar |
Çağlar SAMSA
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Psikolojik tepki teorisi temelinde dizayn edilen çalışma, Covid-19 döneminde müşterilerin online alışveriş deneyimlerindeki artışın sebeplerini ve sonuçlarını müşteri temelli bir bakış açısıyla incelemiştir. Covid-19 korkusunun online alışverişteki artışın bir sebebi olduğu fikriyle oluşturulan modelde Covid-19’ a yakalanma korkusunun online alışverişe güven üzerindeki etkisi incelenmiştir. Ayrıca Covid-19 sürecinde online alışverişe güvenin ise online alışveriş deneyim değeri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Yine müşterilerin online alışveriş davranışlarındaki artış dikkate alınarak online alışveriş deneyim değerinin online alışveriş bağımlılığı üzerindeki etkileri tespit edilmeye çalışılmıştır. PLS-SEM algoritması kullanılarak 231 katılımcıya (türev örneklemesi aracılığıyla 5000 katılımcıya çıkarılmıştır) kolayda örneklem yöntemiyle anket formu uygulanmış ve toplanan verileri yapısal eşitlik modellemesi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada Covid-19 korkusunun online alışverişe güveni arttırdığı, online alışverişe güvenin ise müşterilerin değer algılarını (hedonik ve faydacı) etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada göze çarpan bir diğer önemli sonuç ise müşterilerin online alışveriş değer algılarından hedonik değerin müşterilerin online alışveriş bağımlılığının tüm boyutlarını etkilediği ancak faydacı değer algılarının online alışveriş bağımlılığının boyutları üzerinde herhangi bir etkisinin olmadığıdır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi |
Dergi ISSN | 1309-243X |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | İngilizce |
Basım Tarihi | 01-2023 |
Cilt No | 16 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 37 / 60 |
Doi Numarası | 10.15659/ppad.16.1. |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2502036 |