Yazarlar (2) |
![]() Türkiye |
![]() Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Denizyolu taşımacılığı özelinde taşımacılık modları ülkelerin ekonomik büyümesinde oldukça önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle dış ticaret faaliyetlerinde denizyolu taşımacılık modu en yayğın kullanılan mod iken, demiryolu taşımacılık modu, yatırım maliyeti yüksek olsa bile en ucuz moddur. Türkiye’de 2022 yılında ihracatın %59,1’i, ithalatın ise %53,3’ü denizyolu taşımacılık modu kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Demiryolu taşımacılık modunda ise bu oran yaklaşık %1 ile oldukça düşük kalmıştır. Ayrıca 90,5 milyar dolarlık ihracatın 36,6 milyar dolarlık kısmı lojistik ve taşımacılık hizmetleri sektöründe gerçekleşmiştir. Bu rakamlardan da anlaşılacağı gibi taşımacılık modları ile ülkemizin gelirleri arasında bir ilişki beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı denizyolu ile elleçlenen yük miktarı ile demiryolu yük talebi ve gayrisafi yurt içi hasıla arasındaki uzun dönemli ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırma sonucunda denizyoluyla elleçlenen yük miktarı ile gayrisafi yurtiçi hasıla arasında uzun dönemli bir ilişkinin varlığı belirlenmiştir. Ayrıca hata düzeltme modeline göre kısa dönemli dengesizlikler yani bir birimlik sapmanın yaklaşık %82lik kısmı bir sonraki dönem düzelmektedir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Alanya Akademik Bakış |
Dergi ISSN | 2651-4192 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2025 |
Cilt No | 9 |
Sayı | 1 |
Doi Numarası | 10.29023/alanyaakademik.1479531 |
Makale Linki | https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1479531 |