Yazarlar (2) |
![]() Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Türkiye |
![]() Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Ülkemizde ulaşımda yaygın olarak içten yanmalı motorlar ile hareket eden taşıtlar kullanılmaktadır. İçten yanmalı motorlu taşıtlardan kaynaklanan zararlı egzoz gazlarının hava kirliliğinde önemli bir rolü vardır. Bu taşıtlar yaygın olarak yenilenemeyen fosil yakıtlardan üretilen benzin, motorin ve LPG gibi yakıtlarla çalıştırılmakta olup, bu yakıtların yakılması sonucunda CO, CO2, NOx ve PM gibi emisyonlar atmosfere bırakılmaktadır. Erzincan il merkezinde artmakta olan motorlu taşıt sayısıyla birlikte hava kirliliği miktarı da artmaktadır. Temel olarak motorlu taşıtların atmosfere bıraktığı emisyon miktarları hesaplanırken taşıt profili ve emisyon faktörü gibi verilere gereksinim duyulmaktadır. Çalışmada kullanılan il merkezindeki taşıtlarla ilgili veriler, yapılan anket çalışmaları ve Erzincan Trafik Bölge Müdürlüğü’nden alınan bilgiler ile elde edilmiştir. Yapılan anketler ile farklı sınıflara ait 947 taşıta ulaşılmış olup, bu taşıtların üretim yılları, boyutları, Emisyon Standartları, kullandığı yakıt cinsi, kullanım amacı, segmenti gibi özellikleri belirlenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda taşıtlar belirlenen sınıflara ayrıldıktan sonra COPERT 5 programı yardımıyla emisyon miktarları teorik olarak hesaplanmış, Erzincan il merkezindeki motorlu taşıt kaynaklı hava kirliliğini önlemek için öneriler sunulmuştur. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi |
Dergi ISSN | 1307-9085 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 01-2020 |
Cilt No | 13 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 1403 / 1412 |
Doi Numarası | 10.18185/erzifbed.638290 |
Makale Linki | https://doi.org/10.18185/erzifbed.638290 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 2 |
Google Scholar | 2 |