Yazarlar (2) |
![]() Türkiye |
![]() Türkiye |
Özet |
Bu araştırma, Türkiye’deki ormansızlaşma sorununu ve güncel çevre politikalarını eko-aktivist bir gündemle ele alan Recep İvedik 7 (2022) filmini ekoeleştirel açıdan incelemiştir. Bu amaçla filmin çevre temalarını nasıl işlediği, çevre bilinci ve kamuoyu oluşturma görevini nasıl ifa ettiği üzerinde durulmuştur. Araştırma, popüler sinemanın konuya yaklaşımını örneklemek bakımından önem taşımaktadır. Recep İvedik 7’nin seçilmesinde, filmin fenomen başkahramanı ve yerli popüler ekosinema üzerine literatürde saptanan bir boşluk rol oynamıştır. Film; Antroposen, Kapitalosen ve ekosinema çalışmalarının metodolojik perspektiflerinden yararlanılarak Mikhail Bakhtin’in söylem analizi yoluyla çözümlenmiştir. Bulgular, filmde doğa düşmanı kapitalist sermaye aklının erkek karakterler yoluyla cisimleştiğini, doğayı ‘yıkıcı/kurtarıcı erkek’ konumuna karşı doğa savunusunda etkin ancak ikincil konumlandırılan ‘yardımcı kadın’ imgesinin inşa edildiğini göstermiştir. Filmde tematik önem, kültür/doğa dikotomisinin sürdürülmesi ve veganizm, (eko)feminizm gibi bazı muhalif ekolojik konumların karikatürize edilmesiyle azalmıştır. Ayrıca devlet organları, çevre yönetiminde ikircikli temsil edilmiştir. Araştırma sonucunda, çelişkili doğasına ve sunduğu karmaşık çevre iletilerine karşın Recep İvedik 7 filminden eko-pedagojik yarar sağlanabileceği önerilmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale |
Dergi Adı | İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi |
Dergi ISSN | 2147-4524 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 07-2025 |
Sayı | 70 |
Sayfalar | 194 / 215 |
Doi Numarası | 10.47998/ikad.1674376 |
Makale Linki | chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/4765581 |