| Yazarlar (1) |
|
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
| Özet |
| Son yıllarda küreselleşme, teknolojik gelişmeler ve e-ticaret işlemlerinin büyümesi lojistik faaliyetlerine olan talebi artırmıştır. Artan talepler tedarik zincirlerinin tüm aşamalarındaki lojistik faaliyetlerini, özellikle de müşteriye teslimatın kentsel alanlarda gerçekleştiği son aşamayı etkilemektedir. Son adım lojistiği olarak bilinen bu aşama, tedarik zincirlerinin yalnızca en pahalı ve verimsiz kısmı olmakla kalmayıp, aynı zamanda kentsel alanlarda artan yük hareketliliği, trafik sıkışıklığı, park yeri sorunları, hava ve gürültü kirliliği ve karbon emisyonları gibi birçok probleme de neden olmaktadır. Bu ekonomik ve çevresel maliyetleri azaltmak sürdürülebilir kentsel kalkınma için önemlidir. Bir kentin sürdürülebilirliği, ekonomik olarak kendi kendine yeterliliğine, nüfusunun eşit ve adil koşullar altında yaşam standartlarına ve çevre ve atık yönetimindeki duyarlı uygulamalara bağlıdır. Günümüzde, paketi müşterinin evine/ofisine teslim etme şeklindeki geleneksel son adım lojistik uygulamalarına ek olarak, bahsedilen dezavantajları aşmak ve süreci daha etkili ve verimli bir şekilde yönetmek için birçok yeni uygulama (kargo dolabı ile teslimat, drone teslimatı, robot teslimatı, mikro depo kullanımı, kentsel konsolidasyon merkezi kullanımı, alma/bırakma noktası, tıkla ve topla, kitle kaynak kullanımı vb.) bulunmaktadır. Lojistik hizmet sağlayıcılarının maliyetlerini en aza indirmek, müşterilerin hizmete erişimini kolaylaştırmak ve böylece müşteri memnuniyetini artırmak amacıyla bu yeni teslimat yöntemlerine yönelik işbirlikçi uygulamalar her geçen gün artmaktadır. Bu çalışmada, literatürde ve uygulamada işbirlikçi stratejilerle uygulanan farklı yeni son adım lojistik yöntemleri araştırılmaktadır. İncelenen 43 çalışma arasında kentsel konsolidasyon merkezleri, kargo dolapları ve PUDO noktaları en sık ele alınan iş birliği modelleri olarak ortaya çıkmıştır. İş birliği stratejilerinin avantajları ve geliştirilmelerinin önündeki engeller sunulmakta ve araştırmacılara, uygulayıcılara ve şehir yöneticilerine yeni politikalar ve stratejiler geliştirmede rehberlik edilmektedir. |
| Anahtar Kelimeler |
| İşbirliği | İnceleme | Kitle kaynak kullanımı | Son adım lojistik |
| Makale Türü |
|
| Makale Alt Türü | Uluslararası alan indekslerindeki dergilerde yayınlanan tam makale |
| Dergi Adı | Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi |
| Dergi ISSN | 2564-6605 |
| Dergi Tarandığı Indeksler | |
| Makale Dili | İngilizce |
| Basım Tarihi | 07-2025 |
| Cilt No | 14 |
| Sayı | 3 |
| Sayfalar | 1171 / 1184 |
| Doi Numarası | 10.28948/ngumuh.1680127 |
| Makale Linki | https://doi.org/10.28948/ngumuh.1680127 |