img
img
İşletme Yönetiminde Yenilikçi Rekabet Yaklaşımına Yönelik Yapay Zekâ Kullanımı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması   
Yazarlar (2)
Doç. Dr. Ezgi Pelin YILDIZ Doç. Dr. Ezgi Pelin YILDIZ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Mustafa Soba
Uşak Üniversitesi, Türkiye
Devamını Göster
Özet
Günümüzde birçok işletme, operasyonel maliyetleri azaltmak, verimliliği ve geliri artırmak, müşteri deneyimlerini iyileştirmek amaçlarıyla Yapay Zekâ (AI) teknolojilerinden yararlanmaktadır. Gelişen teknolojilerle işletmeler, en büyük faydayı elde etmek adına makine öğrenimi, doğal dil işleme, üretken yapay zekâ ve daha fazlası olmak üzere tüm akıllı teknolojileri süreçlerine ve ürünlerine dâhil etme çalışmalarına başlamışlardır. İçinde bulunduğumuz çağın iş yaşam alanlarında yapay zekâ teknolojilerinin kullanımının ivme kazanması özellikle işletmeler kapsamında rekabet üstünlüğünün önem kazanmasını sağlayan en önemli faktörler arasında kendisine yer edinmiştir. Yapılan araştırmalarda yapay zekâya entegre olan işletmelerin müşterileriyle buluşmalarının daha hızlı ve verimli olacağı saptanmıştır. Halihazırda geliştirilmiş yapay zekâ destekli mobil uygulamalar ve ilgili programlar ile işletmelerin rekabet stratejileri değişmeye başlamış ve bu kapsamda değişim ve dönüşüme öncülük edilmiştir. Bu bağlamda yapay zekânın mobil ticarette yön vereceği değişiklikler günümüzde popüler araştırma konuları sınıfına dâhil olmuştur. Tüm bu bilgiler ışığında bu çalışmada, araştırma popülerliğine ve ihtiyaca binaen “İşletme Yönetiminde Yenilikçi Rekabet Yaklaşımına Yönelik Yapay Zekâ Kullanımı” konulu geçerliği ve güvenirliği ispatlanan bir ölçeğin alanyazına kazandırılması hedeflenmiştir. Yapay zekâ teknoloji ve uygulamalarının işletme yönetiminde yenilikçi rekabet yaklaşımına yönelik kullanımı konusunda, alanın önemli paydaşlarından biri olan İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin görüşlerine başvurmak bu çalışmanın ana amaçlarındandır. Araştırmanın örneklem grubunu Uşak Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinin ilgili bölümlerinde öğrenim gören toplam 302 öğrenci oluşturmuştur. Ölçek geliştirme süreci üç aşamadan oluşturulmuştur: (1) Açımlayıcı Faktör Analizi, (2) Açımlayıcı Faktör Analizinin Farklı Bir Örneklemle Tekrarlanması ve (3) Doğrulayıcı Faktör Analizi olmak üzere. Analiz sonuçlarına göre ölçek, 20 madde ve 4 alt boyuttan oluşmaktadır. Bu alt boyutlar “algılanan fayda”, “algılanan kullanım kolaylığı”, “etkililik”, “yeniliğin yayılımı” olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığı Cronbach Alpha kullanılarak hesaplanmış ve bu veri setinden elde edilen sonuçların yüksek güvenilirliğe sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, geliştirilen ilgili ölçeğin literatüre katkı sunacağı ve ilgili konuda çalışmalarda bulunacak araştırmacılar için örnek bir veri toplama aracı olarak kullanılabileceği öngörülmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayınlanan tam makale
Dergi Adı Yükseköğretim ve Bilim Dergisi
Dergi ISSN 2146-5959
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 08-2025
Cilt No 15
Sayı 2
Sayfalar 235 / 245
Doi Numarası 10.5961/higheredusci.1575142
Makale Linki https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci