img
SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MATEMATİKSEL PROBLEM ÇÖZMEYE YÖNELİK İNANÇLARININ VE METAFORİK ALGILARININ İNCELENMESİ   
Yazarlar
Doç. Dr. Ebru SAKA
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Dr. Öğr. Üyesi Mükremin DURMUŞ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmada sınıf öğretmeni adaylarının problem çözmeye yönelik inançlarını ve metaforik algılarını incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karma desen modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları74’ü 3. sınıf, 83’ü 4. sınıf olmak üzere 157 sınıf öğretmeni adayından oluşmaktadır. Çalışmanın nicel boyutunda “Matematiksel Problem Çözmeye İlişkin İnanç Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın nitel boyutunda ise, uygulanan ölçeğin ardından öğretmen adaylarının “Problem çözme… gibidir… Çünkü…” şeklindeki ifadeyi tamamlamaları istenmiştir.Nicel verilerin analizinde istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Nitel verilerin analizindeise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğretmenadaylarının problem çözmeye yönelik inançlarının orta düzeyde olduğu, problem çözmeye yönelik inancın cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Bununla birlikte matematik başarı algısı ile problem çözme inancı arasında pozitifyönlü orta düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının problemçözmeye yönelik oluşturdukları metaforlar ise bilişsel ve duyuşsal açıdan problem çözmeolmak üzere iki tema altında toplanmıştır. Ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının büyük kısmının problem çözmenin bilişsel yönüne vurgu yaptıkları, problem çözmenin yaşam becerisiolduğu, çaba, emek ve deneyim gerektirdiği ve zor olduğu yönünde algıya sahip olduklarıbelirlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarından hareketle öğretmen adaylarına problem çözmenin önemli, değerli ve uğraşmaya değer olduğu fikrinin kazandırılması önerilmektedir.Ayrıca ileride yapılacak çalışmalarda öğretmen adaylarına farklı düşünme becerilerineyönelik eğitim verilerek problem çözme inancı ve problem çözmeye yönelik algılarındakideğişimin incelenmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı EKEV AKADEMİ DERGİSİ
Dergi ISSN 1301-6229
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 01-2021
Sayı 85
Sayfalar 129 / 150
Doi Numarası 10.17753/Ekev1794.
Makale Linki http://www.ekevakademi.org/Makaleler/1607714724_08%20Ebru%20SAKA-Mukremin%20DURMUS.pdf