Yazarlar |
Serap Nazlı
Ankara Üniversitesi, Türkiye |
Semra Kiye
Türkiye |
Orhan Yoncalık
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Türkiye |
Nesime Can
Türkiye |
Aslı Aşçıoğlu Önal
Ankara Üniversitesi, Türkiye |
Arş. Gör. Elif Gülçin ÇELİK ATEŞ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Okul Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik (PDR) hizmetlerinde 70 yıllık geçmişi bulunan Rehberlikve Araştırma Merkezi’nin (RAM) önemli bir konumu vardır. 2018-2019 Eğitim- Öğretim yılındaRAM’ların sayısı 240 olmuştur. RAM’lar iki ana bölümde (Rehberlik Hizmetleri Bölümü ve ÖzelEğitim Hizmetleri Bölümü) hizmet sunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, RAM Rehberlik HizmetleriBölümü’nün yapısının işlevselliğini RAM’larda görev yapmakta olan rehber öğretmenlerin algılarınagöre araştırmaktır. Araştırma karma modelde yürütülmüştür. RAM’larda görev yapan gönüllü 231rehber öğretmenden nicel, 27 rehber öğretmenden nitel veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarakRAM Rehberlik Hizmetleri Bölümü Durum Tespiti Anketi ve yarı yapılandırılmış görüşme formukullanılmıştır. Elde edilen nicel verilerin sıklık ve yüzdeleri hesaplanmış, nitel veriler ise tematik analizyöntemiyle analiz edilmiştir. RAM Rehberlik Hizmetleri Bölümü’nde görev yapan rehber öğretmenleregöre RAM’ların mevcut yapısı ile sorumlu oldukları bölgenin gereksinim ve isteklerini karşılayamadığı,“özel eğitim merkezi” olarak algılandığı, RAM Rehberlik Hizmetleri Bölümü’nün işlevsel olmadığı,nicelik-nitelik olarak yeterli personel atanmadığı, personel yetersizliğine karşın Milli EğitimBakanlığı’nın (MEB) verdiği 12 görevden yedisinin yerine getirildiği belirlenmiştir. RAM RehberlikHizmetleri Bölümü ile okul rehberlik servisleri arasında orta düzeyde etkileşim bulunduğu, okullardaçalışan rehber öğretmenlerin RAM’lardan özel eğitim alanı ile ilgili destek isteminde bulundukları dahaişlevsel RAM’lar için çalışanlara hizmet içi eğitim verilmesi, özlük haklarının iyileştirilmesi, niceliknitelik olarak personel sayısının artırılması ve RAM Rehberlik Hizmetleri Bölümü’nün görev tanımınınyeniden düzenlenmesinin önerildiği belirlenmiştir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1301-3718 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 03-2021 |
Cilt No | 54 |
Sayı | 1 |
Sayfalar | 225 / 269 |
Doi Numarası | 10.30964/auebfd.645542 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/852892 |
Atıf Sayıları | |
TRDizin | 2 |