Yazarlar |
Esra Özay Köse
Atatürk Üniversitesi, Türkiye |
Doç. Dr. Emine Hatun DİKEN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Şeyda Gül
Atatürk Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Günümüzde öğrenciler çevrelerinde oluşan birçok uyarıcıyla karşı karşıya gelmekte ve bunlardan olumlu ya da olumsuz olarak etkilenmektedirler. Olumlu uyarıcılar genelde insanı mutlu ederken olumsuz uyarıcılar karşısında öğrencide kaygı ve tükenmişlik gibi durumların ortaya çıkabildiği gözlenmektedir. Başarıyı doğrudan etkileyen sınav kaygısı, öğrencilerin öğrenim hayatında karşılaştıkları stresli olaylardan etkilenmekte ve tükenmişlik düzeyini yükseltebilmektedir. Bu araştırmanın amacı, biyoloji öğretmen adaylarında tükenmişlik ve KPSS kaygı düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek ve aralarında nasıl bir ilişki olduğunu ortaya koymaktır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın örneklemini 2015-2016 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinin Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 100 biyoloji öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Maslach Tükenmişlik Envanteri ve KPSS Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. Veri analizinde betimsel istatistik, korelasyon ve t-testi kullanılmıştır. Sonuç olarak biyoloji öğretmen adaylarının KPSS kaygı ve tükenmişlik düzeylerinin önemli düzeyde ilişkili olduğu, KPSS kaygısının cinsiyete göre anlamlı düzeyde değiştiği, tükenmişlik düzeyinin ise bölümü isteyerek seçip seçmeme açısından anlamlı düzeyde değiştiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca AGNO (ağırlıklı başarı ortalamaları) ile KPSS kaygı düzeyi arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi |
Dergi ISSN | 1301-9058 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 12-2017 |
Cilt No | 37 |
Sayı | 3 |
Sayfalar | 991 / 1012 |