img
Investigation of Intermediary Margins in the Marketing of Beefand Lamb Meat in Ankara Province, Turkey    
Yazarlar
Yılmaz Aral
Ankara Üniversitesi, Türkiye
Mustafa Bahadır Çevrimli
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Nil Akdoğan
Türkiye
Prof. Dr. Erol AYDIN Prof. Dr. Erol AYDIN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Mehmet Saltuk Arıkan
Fırat Üniversitesi, Türkiye
Ahmet Cumhur Akın
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Türkiye
Doğukan Özen
Ankara Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu araştırma, Türkiye'de Ankara ili örneğinde kasaplık dana ve kuzu ile dana ve kuzu eti pazarlama sistemi içerisinde oluşan aracı marjlarının canlıtoptan, toptan-perakende ve canlı-perakende olmak üzere belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın materyalini Ankara Ticaret Borsasına bağlı canlı hayvan ve et borsalarında gerçekleştirilen satış işlemlerine ilişkin kayıtlar oluşturmuştur. Pazarlamadaki aracı marjları , enflasyon etkisini ortadan kaldırmak için Türkiye İstatistik Kurumu'nun üretici fiyat endeksi (ÜFE) ve tüketici fiyat endeksinden (TÜFE) faydalanılarak 2003 yılı baz alınarak cari ve sabit fiyatlarla ve yüzde olarakta hesaplanmıştır. Araştırmada sabit fiyatlarla ortalama dana eti canlı-toptan pazarlama marjı sırasıyla %18.96, %19.94, %16.69, %11.25, dana eti ortalama toptan-perakende pazarlama marjı %38.94, %34.85, %32.41, %35.75, dana eti ortalama canlıperakende pazarlama marjı ise %47.71, %45.34, %40.99, %39.48 olarak hesaplanmıştır. Canlı-perakende aracı marjlarında aylık ortalamalar üzerinden yapılan değerlendirmede, tüketicilerin perakende dana eti için ödedikleri fiyattan üreticilerin eline geçen bölümün %47.05 ile %66.32 arasındaki geniş bir aralıkta değiştiği belirlenmiştir. Diğer taraftan yapılan analizde dana eti perakende fiyatları ile canlı hayvan ve karkas dana eti fiyatları, canlı-toptan, toptan-perakende ve canlı perakende aracı marjları arasında yüksek düzeyde korelasyon tespit edilmiştir (P<0.01). Çalışma kapsamında kasaplık kuzu ve kuzu eti pazarlamasında canlı-toptan aracı marjı sırasıyla %18.41; %26.99; %18.55, %20.08, toptan-perakende aracı marjı %27.72; %27.89; %29.70, %28.50 ve canlı-perakende cari marj ise sırasıyla %38.23; %45.12; %39.83, %40.13 olarak saptanmıştır. Aynı dönemde kuzu eti perakende cari satış fiyatları üzerinden üreticiye aktarılan pay ortalama olarak %59.17 olarak gerçekleşmiştir. Kuzu eti pazarlamasında canlı-perakende sabit ve cari aracı marjları ile perakende kuzu eti sabit ve cari fiyatları arasında önemli düzeyde korelasyon r = +0.936 ve r = +0.960 (P<0.01) bulunmuştur. Sonuç olarak, Türkiye'de dana ve kuzu eti pazarlamasında yüksek düzeyde bulunan aracı marjlarına bağlı olarak kırmızı et fiyatları artmaktadır. Pazarlama yapısı içindeki aracı marjlarının azalması tüketicinin daha uygun fiyat seviyesinden et satın alabilmesini sağlayacak ve piyasanın düzenlenmesine katkı sunacaktır.
Anahtar Kelimeler
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü SSCI, AHCI, SCI, SCI-Exp dergilerinde yayımlanan tam makale
Dergi Adı Kafkas Universitesi Veteriner Fakultesi Dergisi
Dergi ISSN 1300-6045
Dergi Tarandığı Indeksler SCI-Expanded
Makale Dili İngilizce
Basım Tarihi 06-2016
Cilt No 22
Sayfalar 685 / 691
Doi Numarası 10.9775/kvfd.2016.15139
Makale Linki http://vetdergi.kafkas.edu.tr/extdocs/2016_5_1/685-691.pdf
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
Atıf Sayıları
TRDizin 3
Investigation of Intermediary Margins in the Marketing of Beefand Lamb Meat in Ankara Province, Turkey

Paylaş