Yazarlar |
Doç. Dr. Ezgi ÇETİNKAYA ÖZDEMİR
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Bengisu Kaya Özgül
Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bireylerin diğer bireylerle iletişim kurabilmeleri ve birbirlerini anlayabilmeleri için dil becerilerini kullanmaları gerekmektedir. Bu dil becerileri; dinleme,konuşma, okuma ve yazmadır. Okuma ve yazma becerisi ilkokulda gerçekleştirilen eğitimle başlayan ve hayat boyu kullanılan iki önemli beceridir. İlkokul döneminde öğrencilere bu eğitimi verecek olan sınıf öğretmeni adaylarının okumave yazma becerisine yönelik düşünceleri önemlidir. Gerçekleştirilen çalışmanınamacı, sınıf öğretmeni adaylarının okuma ve yazma becerisine ilişkin metaforikalgılarını belirlemektir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgubilim deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, 2018-2019 eğitim-öğretimyılı bahar döneminde Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Anabilim Dalının 1.- 4. sınıflarında okuyan 320 öğretmen adayından oluşmaktadır. Veritoplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen bir form kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen verilerin analizi, metafor analiziyle gerçekleştirilmiştir.Verilerin analiz edilmesi sonucunda okuma ve yazma becerisiyle ilgili dört kategori ortaya çıkmıştır. Bu kategoriler “Bilişsel Katkı”, “Kişisel ve Mesleki Gelişime Katkı”, “Duyuşsal Katkı” ve “Entelektüel Beceri Gelişimine Katkı”dır. Eldeedilen sonuçlar doğrultusunda öğretmen adaylarının okuma ve yazmaya ilişkinmetaforik algılarının genel olarak olumlu olduğu görülmektedir. Metaforu zihinsel bir dışavurum olarak kabul etmiş olursak öğretmen adaylarının olumlututumlarından yararlanarak onların okuma ve yazma becerisinin geliştirilmesiiçin farklı uygulama ve etkinlikler gerçekleştirilebilir. Ayrıca yapılan çalışma vebenzer çalışmalarda yazma becerisine yönelik sunulan olumsuz metaforlarınnedenleri üzerine inceleme yapıp bu durumun ortadan kaldırılmasına yöneliktasarımlar gerçekleştirilebilir. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Milli Eğitim |
Dergi ISSN | 1302-5600 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 08-2021 |
Cilt No | 50 |
Sayı | 231 |
Sayfalar | 129 / 145 |
Doi Numarası | 10.37669/milliegitim.717988 |
Makale Linki | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1046086 |
Atıf Sayıları |