Yazarlar |
Doç. Dr. Fırat ÇALKUŞ
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Cemile Arzu Aytekin
Dokuz Eylül Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
20. yüzyılın hızlı yaşanan gelişmeleri karşısındaki 'öze odaklı' felsefi anlayışların başında gelen fenomenoloji, hayatın her alanında kendini metafiziğin o statik ve durağan yapısının karşısına koymaktadır. Bir kavram olarak fenomenolojinin günümüzde de tartışılan yapısının yanı sıra temelindeki konular sanat ile değerlendirildiğinde, 20. yüzyıl düşüncesini ve bilimini etkileyen fenomenoloji, sanatsal hareketlerin özellikle özne-nesne üzerine yürüttüğü paradigmalarında da bir yöntem olarak değerlendirilmektedir.Algı ve bilince dayalı salt 'öz'ün sorgulanması fenomenolojinin asıl konusunu oluşturmaktadır. Algı ve bilincin egemenliğindeki gerçekliğin kronolojik okunmasındansa gerçekliğe ilişkin eleştirinin salt bilinç odaklı yapılması fenomenolojik olarak bir reddediştir. Fenomenoloji bilincin bu gerçeklik arayışı içinde öze ulaşmasında neden-sonuç ilişkisi kurarak yoluna devam etmesini sağlar. Araştırmanın amacı bir yöntem olarak fenomenolojinin sanatın temel odağındaki sorunları (özne-nesne, algılama ve gerçeklik gibi) nasıl ele aldığını bulgulamak, özellikle 20. yüzyıl sanatının ciddi okuma gerektiren bazı süreçlerini daha anlaşılır kılmaktır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Diğer (Teknik, not, yorum, vaka takdimi, editöre mektup, özet, kitap krıtiği, araştırma notu, bilirkişi raporu ve benzeri) |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan teknik not, editöre mektup, tartışma, vaka takdimi ve özet türünden makale |
Dergi Adı | Sanat Yazıları |
Dergi ISSN | 1300-6665 |
Dergi Tarandığı Indeksler | Ulakbim |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 11-2016 |
Sayı | 35 |
Sayfalar | 195 / 207 |
Makale Linki | http://sanatyazilari.hacettepe.edu.tr/img/13501712017__5474817157b.pdf |