img
Öğrenme Ortamlarındaki (Okul, Ev, Müze ve Toplum) Bilimsel Merak Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlilik Ve Güvenirlilik Çalışma   
Yazarlar
Doç. Dr. Hacı Hasan YOLCU
Kafkas Üniversitesi, Türkiye
Özet
Bu çalışmada Weible ve Zimmerman (2016) tarafından okul, ev, müze ve toplum gibi öğrenme ortamlarında genç öğrencilerin bilimsel meraklarını ölçmek için geliştirilmiş Öğrenme Ortamlarındaki Bilimsel Merak (ÖOBM) ölçeği Türkçeye uyarlanmış, geçerlilik ve güvenirlilik çalışması yapılmıştır. Dil geçerlilik çalışması için dil ve alan uzmanları tarafından ölçek Türkçeye çevrilip daha sonra Türkçe formu dil uzmanı tarafından tekrar ingilizceye çevrilip orijinal formu ile kıyaslanıp ölçeğe son hali verilmiştir. Veriler Türkiye’de Doğu Anadolu bölgesinde bir ildeki iki farklı lisede öğrenim gören 284 öğrenciden toplanmıştır. Veriler açımlayıcı faktör analiziyle incelenmiştir. Yapılan faktör analiz sonucu ölçeğin Türkçeye uyarlanmış halinin iki faktör ve 10 maddeden oluşan bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı ,799 bulunmuştur. Türkçeye uyarlanan ölçeğin Türkiye’deki lise öğrencilerin okul, ev, müze ve toplum gibi öğrenme ortamlarındaki bilimsel meraklarını ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Ölçek Uyarlama,Bilimsel Merak Ölçeği,Öğrenme Ortamları,Lise Öğrencileri
Makale Türü Özgün Makale
Makale Alt Türü Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale
Dergi Adı Trakya Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi
Dergi ISSN 2630-6301
Dergi Tarandığı Indeksler TR DİZİN
Makale Dili Türkçe
Basım Tarihi 02-2022
Doi Numarası 10.24315/tred.949994
Makale Linki http://dx.doi.org/10.24315/tred.949994