Yazarlar |
Prof. Dr. Yaşar KOP
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Arş. Gör. Haldun Mete ASLAN
Kafkas Üniversitesi, Türkiye |
Özet |
Bir yandan tarikat şeyhi, öte yandan fıkıh ile akaid başta olmak üzere hadis ve ahlak üzerine onca eser yazan önemli bir şahsiyet olan Ahmed Ziyâüddin Gümüşhanevî, gerek izlediği ve izlettiği yol bakımından gerekse düşüncelerini hayata geçirmesi açısından hakkında halen daha araştırma yapılması elzem biri olarak karşımıza çıkmaktadır.Müslümanlığı sadece oruç tutup-namaz kılmak zannedenlere inat, yabancı sermayeye karşı yerli sermayeyi güçlendirmek adına milli bilinç uyandıran ve bu bağlamda yardım sandıkları kuran/kurdurtan, bunlar yetmezmiş gibi 93 Harbi olarak bilinen Osmanlı-Rus Savaşı’na müritleriyle birlikte bizzat katılan, ayrıca birden fazla ilde kütüphaneler açan Gümüşhanevî’nin tüm bu özelliklerinden dolayı şahsı, eserleri ve tariki hakkında birçok araştırma ile bilgi şöleni bulunmaktadır. Fakat belki de bunca bilgi birikimine rağmen değinilmemiş veya çalışılmamış nadir alanlarından biri Musahâbetü’l İhvân adlı eseri ve eser üzerinden vurgu yaptığı eğitime dair nirengi noktalarıdır. Adı geçen eserde nasihat temele alındığı için bir nevi müritlerine birçok konuda yapmaları ya da yapmamaları gereken hususlar hakkında açık talimatları bulunmaktadır. İşte o konulardan birisi de gerek satır aralarında kalan gerekse doğrudan dile getirdiği eğitim metodu hakkındadır. Eserde tespit edilen birçok noktanın çağdaş eğitimle paralellik arz etmesi yürütülen çalışmayı daha da manidar kılmaktadır. |
Anahtar Kelimeler |
Makale Türü | Özgün Makale |
Makale Alt Türü | Ulusal alan endekslerinde (TR Dizin, ULAKBİM) yayımlanan tam makale |
Dergi Adı | Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi |
Dergi ISSN | 2149-0643 |
Dergi Tarandığı Indeksler | TR DİZİN |
Makale Dili | Türkçe |
Basım Tarihi | 10-2019 |
Doi Numarası | DOI:10.9775/kausbed.2019.031 |
Makale Linki | https://www.kafkas.edu.tr/sobedergi/TR/sayfa10058 |